در هر سیستم و سازمانی علاوه بر اهمیت عملکرد به لحاظ کمی، ارزیابی مداوم عملکرد از بعد کیفی و تلاش برای ارتقای کیفیت از عوامل مهم و اساسی در ابقای سیستم است. که در برخی تعاریف کیفیت،جایگاه مشتری و رضایت وی در تعیین کیفیت مد نظر قرار گرفته است. اگر بیماران مشتریان بخش درمان در دانشگاه های علوم پزشکی باشند، دانشجویان مشتریان سیستم آموزشی بوده و تعامل سازنده ی آنان با سیستم آموزشی می تواند در ارتقای مستمر کیفیت فرایندهای آموزشی مؤثر و مفید ارزیابی شود.
لزوم تدارک بستری مناسب برای ارائه ی نظرات،دیدگاه ها،انتقادات و ایده های دانشجویان در خصوص فرآیندهای آموزشی دانشگاه از چندسال قبل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز احساس شده و ایجاد فضا برای بیان این دیدگاه ها و ایده ها در کنار برگزاری جشنواره سالیانه شهید مطهری باعنوان بخش «دانشجویی» جشنواره پاسخی برای این احساس نیاز بود.
جشنواره ی دانشجویی آموزشی شهید مطهری به لطف ایزد منان و تلاش شبانه روزی تیم اجرایی و حمایت مسئولین محترم، امسال سومین دوره ی آن در شهر تبریز،شهراولین ها،برگزار می شود.گامی نظام مند برای تدارک بستر مناسب ارائه ی نظرات دانشجویی در خصوص مسائل آموزشی است که دانشگاه علوم پزشکی تبریز این افتخار را دارد که به عنوان اولین و تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور این گام لازم و اساسی را بردارد.
هرچند به نظر می رسد صرف برگزاری جشنواره به خودی خود شرط کافی برای رسیدن به هدف والای تعالی کیفی خدمات آموزشی دانشگاه به دانشجویان نباشد اما بی شک جزء شرطهای لازم برای ایجاد هیجان علمی و فضای شور ونشاط دانشجویی برای جلب افکار خلاق در حوزه ی مسایل آموزشی می باشد. بی شک توجه مسئولین محترم دانشگاه و بالأخص مسئولین محترم معاونت آموزشی به آثار ارائه شده و استفاده از ایده هایی که علاوه بر اثرات مثبت قابل پیش بینی،امکان اجرای آنها وجود دارد، می تواند تتمه ای معقول بر این تلاش دانشجویان باشد.
جشنواره ی دانشجویی امسال با نگاهی متفاوت و سعی در گسترده کار کردن در فضای دانشگاه و همکاری یک تیم 70نفره درقالب9 دانشکده و8 کمیته تلاش دارد ویترینی ارزشمند بر آثار فاخر شما دانشجویان عزیز و گرانقدر باشد.